شهاب حسینی
شهاب حسینی
شهاب حسینی
شهاب حسینی
شهاب حسینی

شهاب حسینی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران متولد شد. او فعالیت هنری خود را از اواخر دهه ۱۳۶۰ و از تئاتر دانشجویی آغاز کرد. او در سال ۱۳۷۹ برای بازی در سریال «پس از باران» ساخته سعید سلطانی، به تلویزیون معرفی شد. بازی در سریال‌های محبوب «مدار صفر درجه» و «شوق پرواز» در دهه هشتاد، حسینی را به بازیگری محبوب در اذهان مردم تبدیل کرد. نقش قباد در سریال «شهرزاد» دیگر نقش مهم کارنامه کاری او در زمینه بازیگری سریال محسوب می‌شود.

حسینی در سال ۱۳۸۰ با بازی در فیلم «رخساره» ساخته امیر قویدل وارد سینما شد. او در ادامه برای بازی در فیلم‌های «شمعی در باد» و «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» دو دوره پیاپی نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد تا اینکه بالاخره برای فیلم «سوپراستار»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر را دریافت کرد.

حسینی در سال ۱۳۸۹ پس از «درباره الی» بار دیگر با اصغر فرهادی همکاری کرد و در فیلم «جدایی نادر از سیمین» در نقش کاراکتر حجت به ایفای نقش پرداخت. این فیلم برای او نخستین دست‌آورد بین‌المللی‌اش را به ارمغان آورد و حسینی توانست خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به همراه دیگر بازیگران مرد این فیلم به‌دست آورد.

حسینی در سال ۱۳۹۳ برای بازی در فیلم «دوران عاشقی» برای دومین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر شد. وی در همین سال نخستین فعالیت کارگردانی خود را با فیلم «ساکن طبقه وسط» آغاز کرد و خود، ۳۸ نقش متفاوت را در این اثر ارائه داد.

حسینی در سال ۱۳۹۴ به پروژه «فروشنده»، هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی پیوست و نقش عماد را بازی کرد. او با ایفای نقش در این فیلم، نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به‌دست‌آورد. این جایزه معتبرترین و بزرگ‌ترین موفقیت تا این لحظه برای یک بازیگر ایرانی است.
 

شهاب حسینی
هنرمندان

شهاب حسینی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران متولد شد. او فعالیت هنری خود را از اواخر دهه ۱۳۶۰ و از تئاتر دانشجویی آغاز کرد. او در سال ۱۳۷۹ برای بازی در سریال «پس از باران» ساخته سعید سلطانی، به تلویزیون معرفی شد. بازی در سریال‌های محبوب «مدار صفر درجه» و «شوق پرواز» در دهه هشتاد، حسینی را به بازیگری محبوب تبدیل شد.