آرتور آنتونیوس کوئیمبرا
آرتور آنتونیوس کوئیمبرا
آرتور آنتونیوس کوئیمبرا


آرتور آنتونیوس کوئیمبرا، ملقب به زیکو، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال برزیل است. او در سال ۱۹۵۳ در ریودوژانیرو به دنیا آمد و دوران حرفه‌ای خود را در تیم‌های فلامینگو و اودینزه ایتالیا سپری کرد. زیکو در سال ۱۹۹۲ به کاشیما انتلرز ژاپن پیوست و در آنجا نیز درخشید. او در ده بازی متوالی ۱۱ گل به ثمر رساند و رکورددار گلزنی در بازی‌های پیاپی در لیگ ژاپن شد.

زیکو در تیم ملی برزیل نیز یکی از بازیکنان کلیدی بود. او در ۷۱ بازی ملی ۴۸ گل به ثمر رساند و یکی از مردان ثابت تیم رویایی دهه ۸۰ برزیل بود. اما این تیم هرگز نتوانست در جام جهانی موفق شود و تنها افتخار زیکو در جام جهانی، کسب عنوان سومی در جام جهانی ۱۹۷۸ بود.

زیکو در جام جهانی ۱۹۸۶ یک گام تا نیمه نهایی جام جهانی فاصله داشت. اما او در بازی یک چهارم نهایی مقابل فرانسه، بلافاصله پس از ورود به میدان یک پنالتی سرنوشت‌ساز را از دست داد تا مساوی در پایان ۱۲۰ دقیقه نبرد (۱-۱) خاتمه یابد. کار به ضربات پنالتی کشید و زیکو هرچند این بار ژول باتس دروازه‌بان فرانسه را فریب داد. اما گل او برای برد سلسائو کافی نبود و برزیل با شکست در ضربات پنالتی در حالی از جام کنار رفت که در پنج مسابقه تنها یک گل دریافت کرده بود.

به این ترتیب دوران بازی‌های ملی زیکو به تلخ‌ترین شکل ممکن خاتمه یافت. اما او همچنان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال برزیل و جهان محسوب می‌شود.

آرتور آنتونیوس کوئیمبرا، ملقب به زیکو، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال برزیل است. او در سال ۱۹۵۳ در ریودوژانیرو به دنیا آمد و دوران حرفه‌ای خود را در تیم‌های فلامینگو و اودینزه ایتالیا سپری کرد. زیکو در سال ۱۹۹۲ به کاشیما انتلرز ژاپن پیوست و در آنجا نیز درخشید.