سلمان خان
سلمان خان
سلمان خان
سلمان خان

سلمان خان: ستاره ی بی چون و چرای سینمای هند

زادگاه و خانواده:

سلمان خان در 27 دسامبر 1965 در شهر ایندور هندوستان به دنیا آمد. پدرش، عبدالرشید سلیم خان، نویسنده ی مشهور هندی با اصالت افغانستانی بود و مادرش، سلما خان، خانه داری می کرد. سلمان دو برادر به نام های سهیل و ارباز خان و دو خواهر به نام های آلویرا و آرپیتا دارد. جالب است که او سابقه ی بازی در کنار نامادری خود، هلن، که از بازیگران مشهور سینمای هند است را نیز دارد.

دوران کودکی و تحصیلات:

سلمان خان دوران ابتدایی و دبیرستان خود را در دبیرستانی در بندر مومبای گذراند. او به واسطه ی نامادری اش با هنر بازیگری آشنا شد.

آغاز فعالیت هنری:

سلمان خان در سال 1988 با بازی در فیلم "همسر این مدلی اش خوب است" به دنیای بازیگری قدم گذاشت. او در اولین تجربه ی بازیگری خود در کنار رکا و ام پوری به ایفای نقش پرداخت.

اوج دوران بازیگری:

دهه ی 90 میلادی، دوران اوج گیری شهرت سلمان خان بود. او با بازی در فیلم های متعددی در این دهه، به شهرت و ثروت قابل توجهی دست یافت. از جمله ی فیلم های مشهور او در این دهه می توان به "من برای تو چه کسی هستم" (1994)، "کاران آرجو" (1995)، "جگروتی" (1998)، "هدف" (1999) و "ما با شما چه نسبتی داریم" (1994) اشاره کرد.

تغییر رویه در بازیگری:

سلمان خان در بازیگری به دنبال چالش های جدیدی بود و با بازی در ژانرهای مختلف، خود را محک می زد. او در فیلم های اکشن، کمدی و درام نیز به ایفای نقش پرداخت و در تمامی آنها خوش درخشید.

دهه ی 2000 و سال های بعد:

سلمان خان در دهه ی 2000 و سال های بعد نیز به فعالیت خود در عرصه ی بازیگری ادامه داد و در فیلم های متعددی به ایفای نقش پرداخت. او با بازی در فیلم هایی مانند "دوم" (2006)، "سلام بر برادر" (2011)، "باجرانگی بایجان" (2015)، "سلطان" (2016) و "بجرنگی بایجان" (2017) بار دیگر به اوج محبوبیت خود رسید.

زندگی شخصی:

سلمان خان به خاطر مهربانی و کمک به دیگران شناخته می شود. او در طول سال ها به عنوان یکی از خوش تیپ ترین بازیگران هند توسط مجله ی پیپل انتخاب شده است. سلمان خان در سال 1999 با آیشواریا رای آشنا شد و رابطه ای عاشقانه با او را آغاز کرد.

نکات جالب:

  • سلمان خان به عنوان یکی از سه خان برتر سینمای بالیوود (در کنار عامر خان و شاهرخ خان) شناخته می شود.
  • او در حال حاضر یکی از پردرآمدترین بازیگران هندوستان است.
  • سلمان خان سابقه ی رانندگی بدون گواهینامه و شکار غیرقانونی حیوانات را نیز در کارنامه ی خود دارد.
  • با وجود این که او در سال 2015 به جرم قتل غیرعمد یک آهو به 5 سال حبس تعلیقی محکوم شد، اما همچنان به عنوان یکی از محبوب ترین بازیگران هندوستان شناخته می شود.

 

سلمان خان
هنرمندان

سلمان خان در 27 دسامبر 1965 در شهر ایندور هندوستان به دنیا آمد. پدرش، عبدالرشید سلیم خان، نویسنده ی مشهور هندی با اصالت افغانستانی بود و مادرش، سلما خان، خانه داری می کرد. سلمان دو برادر به نام های سهیل و ارباز خان و دو خواهر به نام های آلویرا و آرپیتا دارد.