ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی، بازیگر محبوب و مشهور ایرانی، در 22 دی 1362 در تهران متولد شد. او در دبیرستان در رشته تجربی تحصیل کرد و دارای دیپلم کامپیوتر است. همچنین، به زبان انگلیسی تسلط زیادی دارد.

خانم بازیگر، فرزند نادره حکیم الهی، مجسمه‌ساز و حمید علیدوستی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و مربی فوتبال است.

پدر ترانه علیدوستی، حمید علیدوستی، در دوران جوانی در پست مهاجم برای تیم‌های تهران جوان، هما و تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کرد. او بین سال‌های 1365 تا 1366 در لیگ‌های آلمان به بازی پرداخت، اما در سال 1374، با تیم سایپا در مسابقات لیگ حاضر شد و آخرین سال دوران فوتبالش را طی کرد. مستند فیلم «سمفونی حمید» درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای حمید علیدوستی ساخته شده است.

ترانه علیدوستی دارای یک برادر به نام پویان بود که در سال 1383، در مراسم جشن چهارشنبه سوری، بر اثر انفجار مواد محترقه فوت کرد. این ماجرا حوالی زمانی رخ داد که ترانه مشغول بازی در فیلم «چهارشنبه‌سوری» اصغر فرهادی بود.

ترانه علیدوستی در تابستان 1390، در سن 26 سالگی، با علی منصور ازدواج کرد و یک دختر به نام حنا دارد. همسر ترانه علیدوستی، تجربه بازیگری دارد و در فیلم سینمایی «من» به کارگردانی سهیل بیرقی، نقش شخصیتی به نام مجتبی براتی را بر عهده داشت.

ترانه علیدوستی در دورهٔ راهنمایی، دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل کرد و نحوه زدن کلارینت و پیانو را آموخت.

او دورهٔ دبیرستان زمانی که مشغول تحصیل در رشتهٔ علوم تجربی بود، در کلاس‌های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد و برای بازی نقش ترانه پرنیان در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» از طریق همین کلاس‌ها انتخاب شد. بازی در این فیلم وقفه‌ای در تحصیلاتش ایجاد کرد و او سرانجام در رشتهٔ کامپیوتر دیپلم گرفت.


ترانه علیدوستی در اولین بازیش در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» در نقش «ترانه پرنیان» توانست جایزه سیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فجر، جایزهٔ نخل زرین از سومین جشنوارهٔ اجتماعی آبادان، جایزهٔ منتقدین و نویسندگان سینمای ایران و همچنین جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنوارهٔ فیلم لوکارنو (سوئیس) را کسب نماید.

دومین حضور او در سینما با فیلم «شهر زیبا» نیز با موفقیت همراه بود. اما پس از آن تا سال 1382 در عرصه سینما در فیلم دیگری شرکت نکرد و بیشتر به علایق دیگرش مثل نوشتن و موسیقی پرداخت.

ترانه علیدوستی تاکنون در آثار سینمایی ارزشمندی مانند «فروشنده»، «چهارشنبه سوری»، «درباره الی» و... داشته و برای بسیاری از مخاطبان شناخته شده بود. او در تلویزیون هیچ بازی نداشته، اما در سریال نمایش خانگی پربیننده و پرطرفدار «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی توانست در نقش اصلی آن سریال (شهرزاد) بدرخشد و به اوج شهرت دست یابد.

 

ترانه علیدوستی، بازیگر محبوب و مشهور ایرانی، در 22 دی 1362 در تهران متولد شد. او در دبیرستان در رشته تجربی تحصیل کرد و دارای دیپلم کامپیوتر است. همچنین، به زبان انگلیسی تسلط زیادی دارد. خانم بازیگر، فرزند نادره حکیم الهی، مجسمه‌ساز و حمید علیدوستی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و مربی فوتبال است.