حسین پناهی
حسین پناهی

حسین پناهی در ۶ شهریور ۱۳۵۶ در روستای دژکوه، شهرستان سوق، استان کهگیلویه و بویراحمد، به دنیا آمد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۸ با حضور در گروه‌های نمایشی محلی آغاز کرد.

پناهی در سال ۱۳۶۵ با بازی در فیلم «گذرگاه» ساخته شهریار بحرانی، وارد سینما شد. او سپس برای بازی در فیلم «در مسیر تندباد» ساخته مسعود جعفری جوزانی، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد.

پناهی در سال ۱۳۶۹ برای بازی در فیلم «سایه خیال» ساخته محمدرضا اعلامی، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد که درنهایت برای بازی در این فیلم دیپلم افتخار جشنواره را گرفت.

پناهی در سال ۱۳۷۱ برای بازی در فیلم «مهاجران» ساخته اصغر عبداللهی، برای سومین بار نامزد دریافت سیمرغ شد. این فیلم یکی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است و بازی پناهی در آن، یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود.

پناهی در سریال‌های تلویزیونی نیز بازی کرد و بازی‌اش در سریال «آژانس دوستی» برای اولین‌بار با اقبال بالایی مواجه شد. او سپس در سریال‌های ماندگاری هم‌چون «امام علی (ع)»، «همسایه‌ها» و «روزگار قریب» به ایفای نقش پرداخت.

پناهی علاوه بر بازیگری، در زمینه نویسندگی و کارگردانی نیز فعالیت داشت. او چندین نمایشنامه و فیلمنامه نوشت و کارگردانی کرد.

پناهی در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در سن ۴۸ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. او یکی از چهره‌های ماندگار و تأثیرگذار سینما و تلویزیون ایران است.

حسین پناهی
هنرمندان

حسین پناهی در ۶ شهریور ۱۳۵۶ در روستای دژکوه، شهرستان سوق، استان کهگیلویه و بویراحمد، به دنیا آمد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۸ با حضور در گروه‌های نمایشی محلی آغاز کرد. پناهی در سال ۱۳۶۵ با بازی در فیلم «گذرگاه» ساخته شهریار بحرانی، وارد سینما شد.