فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی در ۱۸ ژوئن ۱۹۶۶ در بیجار، ایران، متولد شد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۷۰ با تحصیل در دوره دو ساله کارگردانی و بازیگری در زمینه تئاتر از فرهنگسرای نیاوران آغاز کرد.

اصلانی در سال ۱۳۷۲ اولین‌بار در مجموعه تلویزیونی «همسایه‌ها» به کارگردانی حسن فتحی به ایفای نقش پرداخت و سپس حضور در جلوی دوربین را در سال ۱۳۷۳ با فیلم «روسری آبی» کاری از رخشان بنی‌اعتماد تجربه کرد. اصلانی دو سال بعد تجربه‌ی موفقی در همکاری با رسول ملاقلی پور داشت و «سفر به چزابه» یکی از ماندگارترین آثار کارنامه کاری او شد. قبل از ورود به دهه نود اصلانی با بازی در دو فیلم «آسمان پرستاره» و «پاداش سکوت» مورد توجه و تحسین منتقدین قرار گرفت.

بااین‌حال دهه ۹۰ را می‌توان نقطه عطف کارنامه کاری اصلانی دانست. او در سال ۱۳۹۰ در سه فیلم خود یعنی «خرس»، «زندگی خصوصی» و «من مادر هستم» خوش درخشید و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای دو فیلم اول نامبرده شده دریافت کند. در سال ۱۳۸۹ با ایفای نقش عبیدالله بن زیاد در سریال «مختارنامه» تحسین همگان را برانگیخت. اصلانی در سال ۱۳۹۵ با بازی در فیلم «دختر» اثر رضا میرکریمی، توانست اولین جایزه بین‌المللی خود را از سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو دریافت کند و در ادامه هم در چهار فستیوال بین‌المللی دیگر نامزد دریافت جایزه شود.

اصلانی در سال ۱۳۹۸ با بازی در فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، اثر تحسین‌ شده هومن سیدی بار دیگر توانایی خود را به اثبات رساند و در نقش یک پدرخوانده که پایانی تلخ برایش رقم می‌خورد خوش درخشید.

فرهاد اصلانی
هنرمندان

فرهاد اصلانی در ۱۸ ژوئن ۱۹۶۶ در بیجار، ایران، متولد شد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۷۰ با تحصیل در دوره دو ساله کارگردانی و بازیگری در زمینه تئاتر از فرهنگسرای نیاوران آغاز کرد. اصلانی در سال ۱۳۷۲ اولین‌بار در مجموعه تلویزیونی «همسایه‌ها» به کارگردانی حسن فتحی به ایفای نقش پرداخت.