ارشمیدس

ارشمیدس، دانشمند و ریاضیدان یونانی در سال ۲۸۷ قبل از میلاد در شهر سیراکوز در سیسیل به دنیا آمد. او در جوانی برای آموختن دانش به اسکندریه رفت و بیشتر دوران زندگیش را در زادگاهش گذراند. ارشمیدس در ریاضیات، فیزیک، مهندسی، مکانیک و اخترشناسی تبحر داشت و دستاوردهای علمی او تأثیر بسزایی در توسعه این علوم داشته است. او را یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ بشر می‌دانند.
از جمله مهم‌ترین دستاوردهای ارشمیدس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قانون ارشمیدس که بیان می‌کند هر جسمی که در یک سیال شناور است، نیرویی رو به بالا به آن وارد می‌شود که برابر با وزن سیالی است که آن جسم جابه‌جا کرده است.
محاسبه مساحت و حجم اشکال هندسی مختلف، از جمله کره، استوانه و مخروط
اختراع منجنیق‌ها و سایر ماشین‌های نظامی برای دفاع از سیراکوز در برابر حملات رومیان
اختراع پیچ ارشمیدس که برای انتقال آب از سطحی به سطح دیگر استفاده می‌شود.
ارشمیدس در سال ۲۱۲ قبل از میلاد در جریان محاصره سیراکوز توسط رومیان کشته شد. گفته می‌شود که یک سرباز رومی او را در حالی که مشغول مشغول حل یک معادله ریاضی بود، کشت. ارشمیدس یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان تاریخ بشر است و دستاوردهای او هنوز هم کاربرد دارند. او را به عنوان «پدر ریاضیات» و «پدر مکانیک» می‌شناسند.

ارشمیدس
علم و فناوری

ارشمیدس، دانشمند و ریاضیدان یونانی در سال ۲۸۷ قبل از میلاد در شهر سیراکوز در سیسیل به دنیا آمد. او در جوانی برای آموختن دانش به اسکندریه رفت و بیشتر دوران زندگیش را در زادگاهش گذراند.