ماری کوری

ماری کوری، فیزیکدان و شیمی‌دان لهستانی با تابعیت فرانسوی بود. او از پیشگامان پژوهش در زمینهٔ رادیواکتیویته بود. خانوادهٔ کوری در مجموع پنج جایزهٔ نوبل دریافت کرد و خود او نخستین زن در جهان است که به جایزهٔ نوبل دست یافت. ماری کوری در ۷ نوامبر ۱۸۶۷ در شهر ورشو در لهستان به دنیا آمد. او پنجمین فرزند از خانواده‌ای فقیر بود. پدرش معلم ریاضیات و فیزیک بود و مادرش خانه‌دار بود. ماری از دوران کودکی به علم علاقه داشت و در مدرسه استعداد خود را در ریاضیات و فیزیک نشان داد. او در سن ۱۶ سالگی مدال طلای رقابت‌های علمی را از یک دبیرستان روسی دریافت کرد. ماری به دلیل شرایط سخت اقتصادی خانواده خود، مجبور بود در نوجوانی در کنار تحصیل کار هم بکند. او به عنوان معلم خصوصی و منشی کار می‌کرد و شب‌ها به مطالعه شیمی، فیزیک و ریاضی می‌پرداخت. در سال ۱۸۹۱، ماری به پاریس رفت تا در دانشگاه سوربن تحصیل کند. او در رشته فیزیک و شیمی تحصیل کرد و در سال ۱۸۹۳ با مدرک دکتری فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۸۹۴، ماری با پیر کوری، فیزیکدان فرانسوی ازدواج کرد. آنها به‌طور مشترک بر روی مطالعه رادیواکتیویته کار کردند.
در سال ۱۸۹۸، ماری و پیر کوری کشف کردند که اورانیوم ماده رادیواکتیو است. آنها همچنین دو عنصر جدید را کشف کردند که به آنها پولونیوم و رادیوم نام دادند. برای این کشف، ماری و پیر کوری در سال ۱۹۰۳ به‌طور مشترک جایزهٔ نوبل فیزیک را دریافت کردند. در سال ۱۹۰۶، پیر کوری در یک سانحه تصادف درگذشت. ماری به تنهایی به کار خود در زمینه رادیواکتیویته ادامه داد. در سال ۱۹۱۱، ماری کوری برای دومین بار جایزه نوبل را دریافت کرد. این بار جایزه نوبل شیمی را برای کشف رادیوم و روش‌های جداسازی آن دریافت کرد. ماری کوری در ۴ ژوئیهٔ ۱۹۳۴ در سن ۶۶ سالگی درگذشت. او به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو دچار بیماری شده بود. ماری کوری یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان تاریخ بشر است. او در زمینه رادیواکتیویته دستاوردهای مهمی داشت که تأثیر بسزایی در توسعه علم و فناوری داشته است. او همچنین الهام‌بخش بسیاری از زنان برای ورود به عرصه علم و فناوری بوده است.

ماری کوری
علم و فناوری

ماری کوری، فیزیکدان و شیمی‌دان لهستانی با تابعیت فرانسوی بود. او از پیشگامان پژوهش در زمینهٔ رادیواکتیویته بود. خانوادهٔ کوری در مجموع پنج جایزهٔ نوبل دریافت کرد و خود او نخستین زن در جهان است که به جایزهٔ نوبل دست یافت.