آندری شوچنکو
آندری شوچنکو
آندری شوچنکو
آندری شوچنکو
آندری شوچنکو


آندری شوچنکو، یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال اوکراین، داستانی باورنکردنی از موفقیت در زمین و خارج از آن دارد.

شوچنکو در سال 1976 در شهر دینپروپولی در اوکراین به دنیا آمد. او فوتبال را از سنین پایین آغاز کرد و در سال 1993 به تیم دینامو کی‌یف پیوست. او در دینامو به یک بازیکن کلیدی تبدیل شد و در سال 1999 با این تیم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

در سال 2000، شوچنکو با قراردادی 23 میلیون یورویی به میلان پیوست. او در میلان به یکی از بهترین بازیکنان جهان تبدیل شد و در سال 2004 توپ طلا را به دست آورد. او با میلان دو قهرمانی سری آ، یک قهرمانی کوپا ایتالیا، یک قهرمانی سوپرکاپ ایتالیا، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و یک قهرمانی سوپر جام یوفا را کسب کرد.

شوچنکو در سال 2004 به عنوان برترین بازیکن سال فیفا نیز انتخاب شد.

شوچنکو در سال 2006 به چلسی پیوست، اما نتوانست در این تیم به موفقیت‌های گذشته خود دست یابد. او در سال 2009 به دینامو کی‌یف بازگشت و در سال 2012 از فوتبال بازنشسته شد.

پس از بازنشستگی، شوچنکو به سیاست روی آورد. او در سال 2012 به عنوان عضوی از حزب اوکراین - فوروارد! به انتخابات پارلمانی اوکراین پیوست، اما ناموفق بود.

با این حال، شوچنکو همچنان به دنبال رویای خود برای مدیریت تیم ملی اوکراین بود. او در سال 2016 به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد و در سال 2022 اوکراین را به یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال رساند.

شوچنکو یک قهرمان فوتبال و یک سیاستمدار امیدوار است. او داستانی الهام‌بخش از موفقیت و پشتکار است.

آندری شوچنکو، یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال اوکراین، داستانی باورنکردنی از موفقیت در زمین و خارج از آن دارد. شوچنکو در سال 1976 در شهر دینپروپولی در اوکراین به دنیا آمد. او فوتبال را از سنین پایین آغاز کرد و در سال 1993 به تیم دینامو کی‌یف پیوست.