سعید آقاخانی
سعید آقاخانی
سعید آقاخانی
سعید آقاخانی
سعید آقاخانی

سعید آقاخانی در ۴ اسفند ۱۳۵۰ در شهر بیجار استان کردستان متولد شد. او دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشگاه تهران است.

آقاخانی فعالیت هنری خود را از اواخر دهه ۱۳۶۰ و از تئاتر دانشجویی آغاز کرد. او در سال ۱۳۷۲ برای بازی در نقش کوتاهی در سریال محکمه عدالت دعوت شد و اولین بار در برابر دوربین قرار گرفت. در سال ۱۳۷۳ برای بازی در مجموعه طنز تلویزیونی پرواز ۵۷ به کارگردانی مهران مدیری، دعوت شد و اولین نقش جدی خود در تلویزیون را ایفا کرد. او با آیتم پرطرفدار سعید و خان دایی جان به شهرت رسید.

آقاخانی پس از ایفای نقش در چندین مجموعه تلویزیونی، نخستین حضور سینمایی خود را در سال ۱۳۷۶ و با بازی در فیلم کلید ازدواج ساخته داود موثقی تجربه کرد، اما پس از آن بیش از یک دهه طول کشید تا دوباره به سینما بازگردد. آقاخانی در سال ۱۳۸۳ به عنوان طراح فیلمنامه در سریال خانه به دوش ظاهر شد تا اینکه در سال ۱۳۸۴ رسماً نویسندگی را با سریال متهم گریخت ساخته رضا عطاران تجربه کرد. وی همچنین در سال ۱۳۸۷ مجموعه تلویزیونی عید امسال را کارگردانی کرد که در نوروز ۱۳۸۸ به نمایش درآمد.

آقاخانی پس از بازی در سریال چاردیواری ساخته سیروس مقدم در ادامه فعالیت‌اش در تلویزیون، تنها به بازی در سریال‌هایی که خود کارگردانش بود پرداخت. زن بابا، خوش‌نشین‌ها، راه دررو، دزد و پلیس و سه‌گانه نون.خ از مهم‌ترین ساخته‌های او در تلویزیون محسوب می‌شوند.

آقاخانی اولین تجربه‌های مهم سینمایی خود را با بازی در دو فیلم بعد از ظهر سگی سگی و ضدگلوله به کارگردانی مصطفی کیایی پشت سر گذاشت. او در سال ۱۳۹۳ اولین فیلم سینمایی خود، لامپ ۱۰۰ را کارگردانی کرد.

آقاخانی در سال ۱۳۹۳ نقطه عطفی در کارنامه کاری خود محسوب می‌شود. او در این سال با بازی در دو فیلم من دیه‌گو مارادونا هستم و خداحافظی طولانی بیشتر از هر وقت دیگری درخشید و برای بازی در خداحافظی طولانی ساخته فرزاد موتمن موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد. کامیون ساخته کامبوزیا پرتوی فیلم دیگری بود که آقاخانی برای بازی در آن نامزد سیمرغ شد. خون شد ساخته مسعود کیمیایی آخرین هنرنمایی آقاخانی در سینماست.
 

سعید آقاخانی
هنرمندان

سعید آقاخانی در ۴ اسفند ۱۳۵۰ در شهر بیجار استان کردستان متولد شد. او دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشگاه تهران است. آقاخانی فعالیت هنری خود را از اواخر دهه ۱۳۶۰ و از تئاتر دانشجویی آغاز کرد. او در سال ۱۳۷۲ برای بازی در نقش کوتاهی در سریال محکمه عدالت دعوت شد و اولین بار در برابر دوربین قرار گرفت.