شهرام ناظری
شهرام ناظری

شهرام ناظری، موسیقی‌دان و خواننده کرد ایرانی، از برجسته‌ترین خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی در تاریخ معاصر این سرزمین و ملقب به «شوالیه آواز ایران» است. او با صدای گرم و رسا، تحریرات ظریف و دل‌انگیز، خلاقیت و نوآوری در آواز و اجرای آثاری ماندگار، نام خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان تاریخ ایران در تاریخ موسیقی این سرزمین جاودانه ساخت.

فعالیت‌ها و دستاوردهای ناظری:

نوآوری در آواز ایرانی: ناظری در طول دوران فعالیت هنری خود، نوآوری‌های بسیاری در زمینه آواز ایرانی به خرج داد. او با تلفیق ذوق و سلیقه خود با ردیف و دستگاه‌های موسیقی ایرانی و استفاده از تحریرهای ریتمیک و خاص، سبکی منحصر به فرد در آواز ابداع کرد.
همکاری با بزرگان موسیقی: ناظری در طول دوران فعالیت هنری خود، با بزرگان موسیقی ایران همچون جلال‌الدین تاج اصفهانی، محمدرضا لطفی، هوشنگ ابتهاج، فرهاد فخرالدینی و کیخسرو پورناکی همکاری کرد و آثاری ماندگار خلق کرد.
اجرای آواز در زبان‌های مختلف: ناظری در کنار آواز در زبان فارسی، به اجرای آواز در زبان‌های دیگر از جمله کردی، ترکی، عربی و انگلیسی نیز پرداخته است.
شهرت جهانی: ناظری به واسطه صدای دل‌انگیز و نوآوری‌های خود در آواز ایرانی، به شهرتی جهانی دست یافت. مجمع انجمن آسیا وی را «هنرمند برتر آسیا»، نیویورک تایمز او را «بلبل فارسی» و کریستین ساینس مانیتور او را «لوچانو پاواروتی ایران» نامیده است.
آثار مشهور:

آلبوم ساز نو آواز نو: این آلبوم در سال ۱۳۵۴ منتشر شد و از مشهورترین آثار ناظری به شمار می‌رود. در این آلبوم، ناظری با همکاری جلال‌الدین تاج اصفهانی و محمدرضا لطفی به اجرای آواز پرداخت.
آلبوم سفر به دیگر سو: این آلبوم در سال ۱۳۶۳ منتشر شد و از آثار ماندگار ناظری به شمار می‌رود. در این آلبوم، ناظری با هوشنگ ابتهاج و فرهاد فخرالدینی همکاری کرد و به اجرای اشعار مولانا پرداخت.
آلبوم لولیان: این آلبوم در سال ۱۳۶۷ منتشر شد و از آثار پرفروش ناظری به شمار می‌رود. در این آلبوم، ناظری به اجرای آواز در گویش‌های مختلف کردی پرداخت.
آلبوم مولویه (شور رومی): این آلبوم در سال ۱۳۷۵ منتشر شد و از آثار پرمخاطب ناظری به شمار می‌رود. در این آلبوم، ناظری به اجرای اشعار مولانا در دستگاه شور پرداخت.
تاثیرگذاری ناظری:

شهرام ناظری نقشی بی‌بدیل در حفظ و احیای موسیقی اصیل ایرانی و ارتقای جایگاه آواز ایرانی در سطح جهان ایفا کرد. او با نوآوری‌ها و ابداعات خود در آواز، به خوانندگان آواز ایرانی راه‌های تازه‌ای برای نواختن این ساز آموخت و گامی مهم در جهت اعتلای این هنر اصیل برداشت. ناظری همچنین با اجرای آواز در زبان‌های مختلف و همکاری با بزرگان موسیقی ایران، گامی مهم در جهت معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به جهانیان برداشت و نام خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ ایران در تاریخ موسیقی این سرزمین جاودانه ساخت.

شهرام ناظری
هنرمندان

شهرام ناظری، موسیقی‌دان و خواننده کرد ایرانی، از برجسته‌ترین خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی در تاریخ معاصر این سرزمین و ملقب به «شوالیه آواز ایران» است. او با صدای گرم و رسا، تحریرات ظریف و دل‌انگیز، خلاقیت و نوآوری در آواز و اجرای آثاری ماندگار، نام خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان تاریخ ایران جاودانه ساخت.