نیکی کریمی
نیکی کریمی
نیکی کریمی
نیکی کریمی

نیکی کریمی، بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی، یکی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است. او تاکنون در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرده و جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است.

کریمی در ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران متولد شد. از دوران دبستان به بازیگری علاقه داشت و در گروه‌های کوچک تئاتری فعالیت می‌کرد. اولین نقش سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۸ در فیلم «وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری بازی کرد. اما نخستین حضور جدی‌اش را می‌توان در فیلم «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ دانست.

کریمی و ابوالفضل پورعرب را اولین ستاره‌های سینمای ایران بعد از انقلاب می‌دانند. بعد از آن، کریمی در دو فیلم مهم از داریوش مهرجویی به نام‌های «سارا» و «پری» ایفای نقش کرد. بازی او در فیلم «سارا» (اقتباسی از «خانه عروسک» اثر هنریک ایبسن) توانست برای او جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره‌های سن سباستین و نانت را به ارمغان بیاورد.

کریمی در همان سال برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفت و تا زمان بازی در فیلم «پری» اثر داریوش مهرجویی به ایران بازنگشت. بازی او در این فیلم که اقتباسی از کتاب «فرنی و زویی» اثر سلینجر بود مورد توجه قرار گرفت و برای بار سوم در جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین شد.

کریمی بعد از بازی در چند فیلم از کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال ۱۳۷۷ در فیلم «دو زن» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد. کریمی با بازی در این فیلم، به هنرپیشه ثابت چند فیلم بعدی تهمینه میلانی تبدیل شد و این همکاری تا فیلم «واکنش پنجم» ادامه یافت. کریمی برای پنجمین بار برای فیلم «دو زن» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و جایزه بهترین بازیگر زن را بخاطر بازی در همین فیلم از فستیوال تائورمینا ایتالیا گرفت.

کریمی در سال ۱۳۸۷ اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «آدمک» کارگردانی کرد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول شد. کریمی در سال ۱۳۹۳ فیلم «شیفت شب» را کارگردانی کرد که در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد.

کریمی علاوه بر بازیگری و کارگردانی، در زمینه عکاسی و ترجمه نیز فعالیت دارد. او تاکنون چندین نمایشگاه عکس برگزار کرده و چندین کتاب ترجمه کرده است.

کریمی یکی از چهره‌های مطرح و محبوب سینمای ایران است. او با بازی‌های درخشان خود نقش مهمی در معرفی سینمای ایران به جهان داشته است.

برخی از مهم‌ترین فیلم‌های نیکی کریمی

سارا (۱۳۷۱)
پری (۱۳۷۳)
دو زن (۱۳۷۷)
واکنش پنجم (۱۳۸۲)
قرمز (۱۳۸۱)
شیفت شب (۱۳۹۳)
آتابای (۱۳۹۸)
جوایز مهم نیکی کریمی

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم سن سباستین برای فیلم «سارا» (۱۳۷۱)
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم نانت برای فیلم «سارا» (۱۳۷۱)
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم تائورمینا برای فیلم «دو زن» (۱۳۷۷)
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم لوکارنو برای فیلم «زندانی‌ها» (۱۳۸۵)
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم هانوی برای فیلم «آتابای» (۱۳۹۸)
به جمع کاربران سیرتاپیاز بپیوندید و از دنیای چهره‌ها لذت ببرید!

 

نیکی کریمی
هنرمندان

نیکی کریمی، بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی، یکی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است. او تاکنون در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرده و جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است.