رضا عطاران
رضا عطاران
رضا عطاران
رضا عطاران
رضا عطاران

رضا عطاران در ۲۰ آوریل ۱۹۶۸ در مشهد به دنیا آمد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۶۰ با بازی در تئاتر آغاز کرد.

عطاران در سال ۱۳۶۹ با بازی در مجموعه تلویزیونی «بیداران» به کارگردانی اصغر عبداللهی، وارد تلویزیون شد. او سپس در مجموعه‌های «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» به کارگردانی مهران مدیری، به شهرت رسید.

عطاران نخستین کارگردانی خود را در برنامه «سیب خنده» که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته بود، تجربه کرد. وی همچنین نخستین حضور خود در سینما را در سال ۱۳۷۶ و در فیلم «کلید ازدواج» تجربه کرد.

عطاران در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ در دو سریال «خانه به‌دوش» و «متهم گریخت»، کارگردانی و بازیگری را تجربه کرد.

کارگردانی و بازیگری عطاران در اولین فیلم سینمایی‌اش «خوابم می‌آید» در سال ۱۳۹۰ موجب شد او برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از بخش نگاه نو جشنواره شود. در همان سال او در فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» نیز بازی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از انجمن منتقدان سینما دریافت کرد.

عطاران به خاطر بازی در فیلم «دهلیز» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او سال ۱۳۹۲ برای بازی در فیلم «طبقه هساث» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

او همچنین برای بازی در فیلم «روشن» در سال ۱۳۹۹ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد.

عطاران به‌دلیل موفقیت‌های هنری که با بازی در فیلم‌های «طبقه هساث»، «رد کارپت» و «کلاشینکف» کسب کرد، با سودآوری ۱.۶ میلیارد تومانی، سودآورترین بازیگر سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ لقب گرفت.

عطاران در سال ۱۳۹۶ در فیلم «هزارپا» بازی کرد. این فیلم با فروش بیش از ۳۸ میلیارد تومان در گیشه، دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

رضا عطاران
هنرمندان

رضا عطاران در ۲۰ آوریل ۱۹۶۸ در مشهد به دنیا آمد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۶۰ با بازی در تئاتر آغاز کرد. عطاران در سال ۱۳۶۹ با بازی در مجموعه تلویزیونی «بیداران» به کارگردانی اصغر عبداللهی، وارد تلویزیون شد. او سپس در مجموعه‌های «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» به کارگردانی مهران مدیری، به شهرت رسید.