ارسطو

سال‌های آغازین و تحصیل در آکادمی:

ارسطو، فیلسوف و دانشمند مشهور یونانی، در سال 384 پیش از میلاد در شهر استاگیرا در مقدونیه به دنیا آمد. پدرش نیکوماخوس، پزشک دربار پادشاه مقدونیه بود و همین امر زمینه‌ساز آشنایی ارسطو با خاندان سلطنتی شد. ارسطو در 17 سالگی به آتن رفت و در آکادمی افلاطون به تحصیل فلسفه و علوم مختلف پرداخت. هوش و استعداد او به قدری بود که افلاطون لقب "عقل مجسم" را به او داده بود.

معلم اسکندر و نگارش آثار:

پس از درگذشت افلاطون، ارسطو آکادمی را ترک کرد و به آسیای صغیر رفت. در آنجا با دختری از خانواده‌ای ثروتمند و بانفوذ ازدواج کرد و صاحب یک فرزند دختر به نام نیکوماخوس شد. اندکی بعد، فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه، ارسطو را به دربار خود دعوت کرد تا معلم و مربی پسرش، اسکندر، باشد. ارسطو به مدت 8 سال به تعلیم اسکندر پرداخت و در این مدت علوم مختلف از جمله فلسفه، سیاست، منطق، ریاضیات و علوم طبیعی را به او آموخت.

آثار باقی‌مانده از ارسطو بیشتر شامل جزوات درسی شاگردانش است تا کتاب‌های مدونی که خود نگاشته باشد. او به دلیل سبک نگارش خاص خود که خالی از آراستگی‌های ادبی است، مشهور است. با این حال، آثار ارسطو گستره وسیعی از علوم را شامل می‌شود و او در زمینه‌های مختلف از جمله فلسفه، منطق، متافیزیک، فیزیک، زیست‌شناسی، سیاست و اخلاق آثاری ارزشمند از خود به یادگار گذاشته است.

سال‌های پایانی و مرگ:

پس از مرگ اسکندر کبیر و به قدرت رسیدن جانشینان او، احساسات ضد مقدونی در یونان به اوج خود رسید. ارسطو که به دلیل نزدیکی با خاندان سلطنتی مقدونیه مورد سوءظن بود، به ناچار به شهر خالکیس پناه برد. اما در سال 322 پیش از میلاد، در سن 62 سالگی درگذشت.

 

 

ارسطو
علم و فناوری

ارسطو، فیلسوف بزرگ یونانی، در سال ۳۸۴ پیش از میلاد در شهر استاگیرا در مقدونیه به دنیا آمد. پدرش، دوست و پزشک پادشاه مقدونیه، جد اسکندر مقدونی بود. در جوانی، ارسطو به آکادمی افلاطون در آتن رفت و تحت آموزش او قرار گرفت.