ژاله علو
ژاله علو
ژاله علو
ژاله علو


ژاله علو، صدای ماندگار سینما و تلویزیون ایران

ژاله علو، بازیگر، دوبلور، کارگردان و شاعر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، در سال ۱۳۰۶ در سنگلج تهران متولد شد. او از جمله هنرمندانی است که تأثیر عمیقی بر فرهنگ و هنر ایران داشته است.

علو فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۲۷ با بازی در تئاتر آغاز کرد. او در سال ۱۳۳۱ با بازی در فیلم «طوفان زندگی» به سینما وارد شد. علو در طول فعالیت هنری خود در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی، ده‌ها نمایش و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت. از مهم‌ترین فیلم‌های او می‌توان به «طوقی»، «داش آکل»، «قلندر»، «زمان از دست رفته»، «مهمان مامان»، «روز واقعه»، «آدم برفی» و «سلطان» اشاره کرد.

علو همچنین در عرصه دوبلاژ نیز فعالیت داشت. او صدای ماندگاری در سینمای ایران دارد و در فیلم‌های «زیبای خفته»، «جادوگر شهر زمرد»، «پینوکیو»، «سیندرلا»، «گربه‌های اشرافی»، «سفید برفی و هفت کوتوله»، «جک و لوبیای سحرآمیز» و نیز مجموعه‌هایی مانند «بامزی»، «رامکال»، «جزیره ناشناخته»، «دهکده حیوانات» و... گویندگی کرده است.

ماندگارترین نقش‌ها

علو در طول فعالیت هنری خود در نقش‌های مختلف به ایفای نقش پرداخت. او در نقش‌های مادرانه، عاشقانه، طنز و حتی جدی، به خوبی ایفای نقش می‌کرد.

از مهم‌ترین نقش‌های ماندگار علو می‌توان به نقش‌های زیر اشاره کرد:

خاله لیلا در سریال «روزی روزگاری» (۱۳۶۴)
مادر در فیلم «طوقی» (۱۳۴۵)
دوشیزه در فیلم «داش آکل» (۱۳۴۲)
ملکه در فیلم «قلندر» (۱۳۵۶)
جایگاه در سینما و تلویزیون ایران

ژاله علو یکی از بازیگران پیشکسوت و تأثیرگذار سینما و تلویزیون ایران است. او با بازی در نقش‌های مختلف، به سینما و تلویزیون ایران اعتبار بخشید و نقش ماندگاری از خود در این هنر بر جای گذاشت.

علو همچنین به عنوان یکی از گویندگان برجسته سینما و تلویزیون ایران شناخته می‌شود. او با صدای ماندگار خود، خاطرات شیرینی را برای نسل‌های مختلف ایرانی رقم زد.

ژاله علو
هنرمندان

علو فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۲۷ با بازی در تئاتر آغاز کرد. او در سال ۱۳۳۱ با بازی در فیلم «طوفان زندگی» به سینما وارد شد. علو در طول فعالیت هنری خود در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی، ده‌ها نمایش و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت.