آلن تورینگ

آلن تورینگ (Alan Turing) در 23 ژوئن 1912 در لندن، انگلستان به دنیا آمد. او ریاضیدان، منطق‌دان، رمزنگار و یکی از پیشگامان علوم کامپیوتر بود. تورینگ تحصیلات خود را در دانشگاه کمبریج و سپس دانشگاه پرینستون به پایان رساند و در این مدت تحقیقات مهمی در زمینه ریاضیات و منطق انجام داد.

تورینگ در سال 1936 مقاله‌ای منتشر کرد که در آن مفهوم "ماشین تورینگ" را معرفی کرد. این دستگاه فرضی که قادر به اجرای الگوریتم‌ها بود، پایه‌گذار نظریه محاسبات شد و مفاهیم اساسی در طراحی کامپیوترهای مدرن را شکل داد.

در طول جنگ جهانی دوم، تورینگ به گروه رمزگشایی دولت بریتانیا در بلچلی پارک پیوست و در شکستن کدهای ماشین انیگمای آلمان نازی نقش کلیدی ایفا کرد. او با طراحی ماشین "بمب" توانست به طور قابل توجهی زمان لازم برای شکستن رمزهای انیگما را کاهش دهد. این دستاورد نقش حیاتی در پیروزی متفقین داشت و تخمین زده می‌شود که جنگ را حداقل دو سال کوتاه‌تر کرد.

پس از جنگ، تورینگ به کار روی طرح‌های اولیه کامپیوترهای الکترونیکی پرداخت و نقش بسزایی در توسعه ماشین محاسبات خودکار (ACE) داشت. او همچنین به نظریه هوش مصنوعی علاقه‌مند شد و آزمونی را پیشنهاد داد که بعدها به نام "آزمون تورینگ" شناخته شد. این آزمون معیاری برای تعیین توانایی هوش مصنوعی در تقلید هوش انسانی است. او در 7 ژوئن 1954 درگذشت، احتمالاً بر اثر خودکشی. میراث علمی تورینگ همچنان تاثیرگذار است و او به عنوان یکی از بنیانگذاران علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

آلن تورینگ
علم و فناوری

در 23 ژوئن 1912 در لندن، انگلستان به دنیا آمد. او ریاضیدان، منطق‌دان، رمزنگار و یکی از پیشگامان علوم کامپیوتر بود. تورینگ تحصیلات خود را در دانشگاه کمبریج و سپس دانشگاه پرینستون به پایان رساند و در این مدت تحقیقات مهمی در زمینه ریاضیات و منطق انجام داد.