آلفرد نوبل
آلفرد نوبل
آلفرد نوبل
آلفرد نوبل

آلفرد نوبل، مخترع دینامیت، در سال 1833 در استکهلم به دنیا آمد. در 1842 به همراه خانواده‌اش به سن‌پترزبورگ رفت. پدرش، یک مهندس و مخترع موفق، شرایطی را فراهم کرد که آلفرد آموزش‌های خصوصی در خانه ببیند. او در درس‌های شیمی و زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی مهارت یافت. نوبل تنها 18 ماه در مدرسه حضور داشت و سپس برای تحصیل شیمی به پاریس و آمریکا سفر کرد.

با وجود نداشتن تحصیلات آکادمیک، نوبل به چندین زبان مسلط بود و حتی اشعار و نمایشنامه‌هایی به زبان انگلیسی نوشت. او در دوران پایانی زندگی‌اش نمایشنامه‌ای به نام "مکافات" نوشت که بعد از مرگش به‌دلیل محتوای کفرآمیز سوزانده شد. نسخه‌ای از این نمایشنامه در سال 2003 دوباره چاپ شد.

نوبل پس از تحصیل، به روسیه رفت اما پس از ورشکستگی پدرش به سوئد بازگشت و به تحقیق درباره مواد منفجره پرداخت. در سال 1867 دینامیت را اختراع کرد. در طول عمر خود 350 اختراع به ثبت رساند و مالک 90 کارخانه تولید سلاح بود. با این حال، زمانی که در سال 1888 برادرش لودویگ درگذشت و یک روزنامه فرانسوی او را "سوداگر مرگ" نامید، آلفرد به فکر فرو رفت که چه میراثی از خود باقی خواهد گذاشت.

این اتفاق او را به تغییر نگرش واداشت و در سال 1895 وصیت‌نامه‌اش را نوشت و 94 درصد دارایی‌اش را برای ایجاد جایزه نوبل اختصاص داد. او 31 میلیون و 225 هزار کرون را برای ایجاد پنج جایزه نوبل پزشکی، شیمی، ادبیات، فیزیک و صلح تعیین کرد. این جوایز باید به برترین‌های جهان، بدون توجه به ملیت، اعطا می‌شد. این تصمیم او تصویر متفاوتی از میراثش ارائه داد و نوبل را به عنوان بنیان‌گذار یکی از بزرگترین جوایز علمی و فرهنگی جهان معرفی کرد.

آلفرد نوبل
علم و فناوری

آلفرد نوبل، مخترع دینامیت، در سال 1833 در استکهلم به دنیا آمد. در 1842 به همراه خانواده‌اش به سن‌پترزبورگ رفت. پدرش، یک مهندس و مخترع موفق، شرایطی را فراهم کرد که آلفرد آموزش‌های خصوصی در خانه ببیند. او در درس‌های شیمی و زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی مهارت یافت.