علی لاریجانی
علی لاریجانی
علی لاریجانی
علی لاریجانی

علی اردشیر لاریجانی، متولد ۱۳ خرداد ۱۳۳۶ در شهر نجف، سیاستمدار ایرانی نزدیک به جریان اصولگراست. او از سال ۱۳۹۹ با حکم رهبر معظم انقلاب به سمت مشاور رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. لاریجانی در دوران فعالیت سیاسی خود سمت‌های مهمی داشته، از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست سازمان صدا و سیما، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و ریاست مجلس شورای اسلامی.
لاریجانی در یک خانواده مذهبی متولد شد. پدر او، آیت‌الله میرزا هاشم آملی، از مراجع تقلید بود که برای ادامه تحصیل به نجف رفته بود. لاریجانی در اواخر سال ۱۳۴۱ به همراه مادرش به قم نقل مکان کرد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر به پایان رساند. او در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در رشته علوم رایانه تحصیل کرد. پس از اخذ مدرک کارشناسی، با توصیه شهید مرتضی مطهری، در رشته فلسفه ادامه تحصیل داد و مدرک کارشناسی ارشد و دکترا را از دانشگاه تهران دریافت کرد.
در آغاز انقلاب اسلامی، لاریجانی به سازمان صدا و سیما وارد شد و سپس در سمت‌هایی همچون رئیس واحد مرکزی خبر، معاون سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران خدمت کرد. در سال ۱۳۷۱ به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب شد و ده سال در این سمت باقی ماند. او در سال ۱۳۸۳ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد و به عنوان نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۴ شرکت کرد، اما موفق به کسب آرای لازم نشد.
لاریجانی در سال ۱۳۵۶ با فریده مطهری، دختر شهید مرتضی مطهری، ازدواج کرد و صاحب دو دختر و دو پسر شد.

علی اردشیر لاریجانی، متولد ۱۳ خرداد ۱۳۳۶ در شهر نجف، سیاستمدار ایرانی نزدیک به جریان اصولگراست. او از سال ۱۳۹۹ با حکم رهبر معظم انقلاب به سمت مشاور رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. لاریجانی در سال ۱۳۵۶ با فریده مطهری، دختر شهید مرتضی مطهری، ازدواج کرد و صاحب دو دختر و دو پسر شد.