فریدون پوررضا
فریدون پوررضا
فریدون پوررضا

فریدون پوررضا، خواننده و موسیقیدان نامدار گیلک، در روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۵ درگذشت. او ۸۰ سال داشت.

پوررضا در سوم مهر ۱۳۱۱ در روستای لیلاش از توابع بخش لشت نشا در استان گیلان متولد شد. او از کودکی به موسیقی علاقه داشت و آواز را از استادانی چون یونس دردشتی و غلامحسین بنان آموخت.

او در سال ۱۳۵۰ همکاری با تلویزیون ایران را آغاز کرد و در همان سال به عنوان پژوهشگر آواهای بومی و با همراهی شخصیت هایی چون سیمین دانشور، محیط طباطبایی، ‌منوچهر آتشی و ایرج افشار و چند استاد دیگر دانشگاه تهران به لندن سفر کرد.

پوررضا در سال ۱۳۷۹ موسیقی و متن تیتراژ سریال تلویزیونی "پس از باران" را اجرا کرد. این سریال به کارگردانی مجید بهشتی و نویسندگی علیرضا طالب‌زاده از شبکه یک سیما پخش شد و یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی ایران بود.

موسیقی تیتراژ سریال "پس از باران" با صدای فریدون پوررضا به سرعت محبوب شد و به یکی از ماندگارترین آهنگ‌های موسیقی گیلکی تبدیل شد.

پوررضا علاوه بر خوانندگی، در زمینه موسیقی فولکلوریک گیلان نیز فعالیت‌های زیادی انجام داد. او بیش از ۴۰۰ آهنگ فولکلور گیلکی را جمع‌آوری و اجرا کرد.

او همچنین چندین کتاب در زمینه موسیقی گیلان نوشته است، از جمله "موسیقی فولکلوریک گیلان"، "بررسی وضعیت موسیقی فولکلوریک گیلان" و "گیلان‌نامه".

فریدون پوررضا صدای ماندگار موسیقی گیلان بود. او با صدای گرم و دلنشین خود، موسیقی گیلان را به گوش جهانیان رساند.

فریدون پوررضا، خواننده و موسیقیدان نامدار گیلک، در روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۵ درگذشت. او ۸۰ سال داشت. پوررضا در سوم مهر ۱۳۱۱ در روستای لیلاش از توابع بخش لشت نشا در استان گیلان متولد شد. او از کودکی به موسیقی علاقه داشت و آواز را از استادانی چون یونس دردشتی و غلامحسین بنان آموخت.