ارسن میناسیان

آرسن میناسیان: فرشته نیکوکار رشت

دوران کودکی و جوانی:

آرسن میناسیان در سال 1295 در خانواده‌ای مسیحی در شهر رشت به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی قلبی مهربان و روحی بخشنده داشت. حکایات زیادی از سخاوت و نیکوکاری او در دوران کودکی نقل شده است، از جمله اینکه در یکی از زمستان‌های سرد، کت خود را به کودکی فقیر و بی‌پناه بخشید.

آرسن پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشت، برای یادگیری علم داروسازی سنتی به شهر قزوین سفر کرد و در آنجا نزد یکی از داروسازان مشهور آن زمان، فنون و مهارت‌های لازم را فرا گرفت. او در سال 1319 با هدف خدمت به مردم و التیام دردهایشان، اولین داروخانه شبانه‌روزی ایران را با نام "کارون" در شهر رشت تاسیس کرد. خدمات انسان‌دوستانه و تعهد او به بیماران، دانشگاه تهران را بر آن داشت تا در سال 1336 دکترای افتخاری داروسازی را به او اعطا کند.

نیکوکاری و خدمت به مردم:

آرسن میناسیان به خاطر نیکی‌ها و خدمات بی‌شمارش خود به مردم رشت، در میان آنها محبوبیت فراوانی داشت. او به دلیل روحیه نوع‌دوست و دغدغه‌های اجتماعی، به عضویت انجمن شهر رشت درآمد و حتی پیشنهادهایی برای تصدی پست شهرداری نیز به او داده شد، اما به دلیل تعهد به فعالیت‌های انسان‌دوستانه، این پیشنهادها را رد کرد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات نیکوکارانه آرسن میناسیان، تاسیس آسایشگاه سالمندان، معلولان و بیماران روانی در شهر رشت بود. او با مشاهده وضعیت نابسامان و بی‌سرپناهی بسیاری از سالمندان و افراد بی‌خانمان، این ایده را با دکتر حکیم‌زاده مطرح کرد و با حمایت‌های آیت‌الله ضیابری و تاجر معروف چینی‌چیان، این ایده به واقعیت تبدیل شد.

مرگ و میراث ماندگار:

آرسن میناسیان در 14 فروردین 1356 در حین خدمت به سالمندان آسایشگاه رشت دار فانی را وداع گفت. تشییع جنازه او یکی از باشکوه‌ترین و پرجمعیت‌ترین مراسم‌های رشت بود که در آن هم ارامنه و هم مسلمانان حضور داشتند. او در حیاط مدرسه "م. آهور دانیان" در رشت به خاک سپرده شد.

با وجود درگذشت آرسن میناسیان، داروخانه کارون همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و یاد و خاطره این نیکوکار بزرگ در اذهان مردم رشت زنده است. خیابانی در رشت به نام او نامگذاری شده و بسیاری از مردم هنوز هم برای ادای احترام به روح او و گرامی‌داشت یاد و خاطره انسانیت او، به کلیسای رشت می‌روند و بر مزارش گل نثار می‌کنند.

 

 

ارسن میناسیان
علم و فناوری

ارسن میناسیان، خیر و داروساز مشهور، در سال ۱۲۹۵ در یک خانواده مسیحی در رشت به دنیا آمد. او از دوران کودکی قلبی مهربان داشت؛ گفته شده که در کودکی وقتی کودکی فقیر و بی‌پوشش را دید، کت خود را به او بخشید.