کامران وفا
کامران وفا
کامران وفا
کامران وفا
کامران وفا
کامران وفا

کامران وفا: فیزیکدان برجسته ایرانی-آمریکایی

سال‌های آغازین و تحصیلات

کامران وفا، متولد ۱ اوت ۱۹۶۰ در تهران، از خانواده‌ای اصالتاً زنجانی بود. پدربزرگش حاج علی اکبر، اهل ملک داران زنجان بود و پدرش جواد، پزشکی بود که در زنجان و تهران بیماران را معالجه می‌کرد.

وفا از کودکی به علم ریاضیات علاقه‌مند بود و پس از پایان دوره ابتدایی، به دبیرستان البرز رفت. او برای ادامه تحصیلات به آمریکا فرستاده شد و در دانشگاه MIT در رشته فیزیک به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد.

فعالیت‌های علمی و زندگی شخصی

در دوران دانشجویی در آمریکا، وفا با استادش ادوارد ویتن در زمینه پژوهش‌های فیزیکی همکاری کرد و به طور خاص بر روی قضیه وفا - ویتن، که یک قضیه در فیزیک نظری است، تمرکز کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی از MIT، وفا به دانشگاه هاروارد پیوست و به مرتبه استادیاری دست یافت. او پس از مدتی به مقام سینیور ارتقا یافت و در حال حاضر نیز در این مقام فعالیت می‌کند.

وفا در سال ۲۰۰۳ به مرتبه استاد تمامی نائل شد و کرسی ویلیام دانر را از آن خود کرد. او گرچه در آمریکا زندگی می‌کند، اما حس میهن‌دوستی باعث شده که بارها به ایران سفر کند و در سال ۱۴۰۰ شمسی برای دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی کند.

کامران وفا همسری به نام نیکی دارد و سه پسر به نام‌های فرزان، کیان و نیکان دارد. ازدواج او با همسرش به سال ۱۹۶۸ میلادی (۱۳۴۶ شمسی) برمی‌گردد.

 

 

کامران وفا
علم و فناوری

کامران وفا، متولد ۱ اوت ۱۹۶۰ در تهران، از خانواده‌ای اصالتاً زنجانی بود. پدربزرگش حاج علی اکبر، اهل ملک داران زنجان بود و پدرش جواد، پزشکی بود که در زنجان و تهران بیماران را معالجه می‌کرد. وفا از کودکی به علم ریاضیات علاقه‌مند بود و پس از پایان دوره ابتدایی، به دبیرستان البرز رفت.