فیروز نادری
فیروز نادری
فیروز نادری
فیروز نادری

فیروز مایکل نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی، در ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در شیراز گذراند، اما برای دبیرستان به تهران رفت و در یک مدرسه شبانه‌روزی ایتالیایی به نام دون بوسکو تحصیل کرد. پس از پایان دبیرستان، نادری به آمریکا مهاجرت کرد و در رشته مهندسی برق از دانشگاه ایالتی آیووا فارغ‌التحصیل شد. او پس از دو سال کار به عنوان مهندس در سانتا باربارا، تحصیلات خود را ادامه داد و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافت کرد.

یک حادثه خنده‌دار از زندگی او زمانی رخ داد که یک توپ بیسبال هنگام تماشای بازی به صورت او برخورد کرد و باعث شکستگی بینی‌اش شد، درست در روز دفاع از پایان‌نامه‌اش. فیروز نادری در ناسا کار خود را به عنوان مهندس سیستم در آزمایشگاه رانش جت (JPL) آغاز کرد. این آزمایشگاه در پاسادنا، کالیفرنیا واقع شده و مأموریت‌های پرتاب پرتابه‌های بدون سرنشین به فضا را هدایت می‌کند.

در طول بیش از 35 سال فعالیت در ناسا، نادری در سمت‌های مختلفی از جمله مدیر توسعه فناوری، مدیر پروژه و مدیر سیستم‌های سیاره‌ای کار کرد. او همچنین مدیریت برنامه اکتشاف منظومه شمسی را بر عهده داشت و پروژه‌هایی نظیر پرتاب فضاپیمای کاسینی به زحل، پروژه داون در سیارک‌های وستا و سرس، و پروژه جونو در مشتری را هدایت کرد.

زندگی شخصی نادری با یک ازدواج و سپس طلاق همراه بود و او صاحب فرزندی نبود. سرانجام، در نوزدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۲ (۹ ژوئن ۲۰۲۳)، فیروز نادری درگذشت و جامعه علمی یکی از چهره‌های برجسته خود را از دست داد.

فیروز نادری
علم و فناوری

فیروز مایکل نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی، در ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در شیراز گذراند، اما برای دبیرستان به تهران رفت و در یک مدرسه شبانه‌روزی ایتالیایی به نام دون بوسکو تحصیل کرد. پس از پایان دبیرستان، نادری به آمریکا مهاجرت کرد.